Laser og pjalter er en fascinerende disharmonisk musical, der i Moqi Simon Trolins sikre iscenesættelse på Odense Teater samles til en interessant helhed båret af stærke skuespilpræstationer.
»En helt almindelig nat i hjertet af London. Tiggerne tigger. Tyvene stjæler. Horerne horer. Og et teaterensemble synger en sang.«
Med store, hvide bogstaver er disse regibemærkninger som overtekster i en opera projiceret op på containervæggen bag skuespillerne i den allerførste scene i Moqi Simon Trolins iscenesættelse af Laser og pjalter på Odense Teater. Den ikoniske verfremdungseffekt, satiriske greb og samfundskritik gennemstrømmer Bertolt Brecht og Elisabeth Hauptmanns musical, der i 1928 havde urpremiere med tidstypisk musik komponeret af Kurt Weill.
Hele min anmeldelse kan læses på jp.dk
Tekst: Bertolt Brecht og Elisabeth Hauptmann. Komponist: Kurt Weill. Iscenesættelse: Moqi Simon Trolin. Scenografi: Eilev Skinnarmo. Lys: Ilkka Häikiö. Lyd: Kim Malmose Hansen. Kostumer: Maria Gyllenhoff. Koreograf: Esa Alanne. Oversættelse: Niels Brunse.