Dramatiker Thomas Markmann står bag ’Kød’, der i Martin Nyborgs iscenesættelse på Aalborg Teater er en gakket, men også tankevækkende forestilling om forskellen på mennesker og svin.
I tråd med tidens mange kampe for ligestilling sætter dramatiker Thomas Markmann i Kød gang i endnu et opgør med normerne. Her er det dog svinene, der ikke længere vil finde sig stiltiende i at blive holdt fanget og slagtet, og med en hel del fællestræk med Georg Orwells Kammerat Napoleon opløses grænserne mellem mennesker og svin.
Kathrine Høj Andersens Sissel med Bambi-numse og gevir i håret og Lars Topp Thomsens pelsklædte cowboy Johan mødes til et brag af en udklædningsfest. Da de to går fra festen sammen støder de på en gris, der er stukket af fra slagterens boltpistol. En halvnøgen Marcus Gad Johansen – kun iført underbukser, knæbeskyttere og en udefinerbar masse tværet ud i ansigt og hår – er grisen, som de to berusede mennesker beslutter sig for at redde og tage med hjem.
Min anmeldelse af forestillingen kan læses i Information.
Tekst: Thomas Markmann. Instruktør: Martin Nyborg. Scenograf: Marie Rosendahl Chemnitz. Lys: Mia Willett. Lyd: Rune Abel Aagard. Med: Kathrine Høj Andersen, Lars Topp Thomsen, Marcus Gad Johansen, Steffen Berenthz Eriksen, Jacob Moth-Poulsen, Camilla Gjelstrup og Gustav Dyekjær Giese.
Spiller på Aalborg Teater til 29. maj.