Homoseksualitet er måske ikke lige det emne, der laves allermest teater om. Men ikke desto mindre, så har teater HiLS DiN MOR gjort det til deres varemærke at producere vedrørende og underholdende LGBTQ++ forestillinger.
Den sommer far blev homo
Sidste år skrev jeg begejstret om en af teater HiLS DiN MOR og Teater Vestvoldens teaterversion af kultfilmen Fucking Åmål. Du kan læse om den her.
I år har de haft premiere på nyeste skud på stammen – denne gang i samarbejde med Folketeatret. Det er blevet til en fin, lækkert indpakket version af Endre Lund Eriksens roman, Den sommer far blev homo.
Far i trikot er enhver søns rædsel
I Den sommer far blev homo skal drengen Arvid holde sommerferie ude midt i en svensk skov sammen med sin nyskilte far og deres ivrige hund. I en campingvogn. I regnvejr.
Den blågrønne skovsø omkranset af dunhammere danner centrum i Mona Møller Schmidts scenografi, hvor alle farvetoner er smukt afstemte og matcher kostumernes enkle, douce farver. Og det fungerer ret fint som modspil til de skæve scenarier, instruktør Mia Lipschitz lader de fire skuespillere gennemleve på scenen.
For det lyder måske dødsygt for en ung teenagedreng at holde sommerferie med sin far et på et øde sted i en campingvogn. Men det bliver alt andet end kedeligt for Peter Schlies Arvid. Ikke mindst fordi den homoseksuelle Roger Berg (Mikkel Reenberg) og hans pågående, selvstændige datter Indiane (Julie Jeziorski Jensen) dukker op.
Arvid er midt i hormonernes rasen. Rejsen fra dreng til ung mand er i fuld gang. Og det er ikke sjovt. Især ikke når bedstevennen Frank allerede har fået hår på kroppen. Eller når far i René Benjamin Hansens skikkelse pludselig tropper op i en tætsiddende trikot og erklærer, at han tager på cykeltur med Roger, eller pædagogisk forklarer Arvid at »Homoseksuelle er også mennesker«. Homoseksualitet er bare ikke et emne, som Arvid vil diskutere med sin far.
Veldrejet og underholdende
Den sommer far blev homo er ganske grundlæggende en morsom forestilling. Julie Maj Jakobsen har i sin dramatisering formået at bevare essensen af Endre Lund Eriksens roman, som derfor fungerer overraskende godt på scenen til trods for lidt beskæring hist og her.
Selvom både Peter Schlie og Julie Jeziorski Jensen er noget ældre end de to store børn, de spiller, så gør de de overbevisende og med masser af inderlighed, som sikrer, at forestillingen ikke taler ned til sin målgruppe på 12+.
Mens René Benjamin Hansen er tåkrummende pinlig på den helt rigtige måde som Arvids far, så er Mikkel Reenberg en fest at se i hans mange skift mellem den maskuline Roger, den flirtende nabokvinde og den irriterende bedsteven Frank, der iøvrigt med sin bedrevidende attitude og en Gulddrengen-lignende entre – godt understreget af et kraftigt beat i Jes Theedes lyddesign – nok er et af forestillingens mest underholdende indslag.
Det vigtigste i Den sommer far blev homo er faktisk ikke hvorvidt Arvids far er homoseksuel eller ej. Homoseksualiteten er sekundær. Det er i langt højere grad fortællingen om en drengs udvikling og forståelse for seksualitet i det hele taget – ikke mindst sin egen.
Under årets CPH Pride Week spiller både Den sommer far blev homo og Fucking Åmål på Folketeatret i København. Så hvis du ikke lige har mulighed for at fange dem andetsteds (f.eks. skoleforestillinger), så er det her et godt bud.
Den sommer far blev homo
Romanforlæg: Endre Lund Eriksen. Dramatiker: Julie Maj Jakobsen. Instruktør: Mia Lipschitz. Scenograf: Mona Møller Schmidt. Lyd: Jes Theede. Lys: Sonja Lea. Med: Peter Schlie, Julie Jeziorski Jensen, Mikkel Reenberg og René Benjamin Hansen.
Produceret af HiLS DiN MOR og Folketeatret.
Spiller på Folketeatret 15. august til 5. november 2019.
Fucking Åmål spiller på Folketeatret 13.-14. august.