Premiere – en vandreforestilling

Når teatret gentænker scenen

Premiere aarhus teater kulturmor
Anders Baggesen var uhyggeligt overbevisende i rollen som krakelerende instruktør med sadistiske tilbøjeligheder. Foto: Rumle Skafte

Hvad er teater egentlig? Er det når skuespillere stiller sig op på en scene foran et publikum og spiller nogle på forhånd bestemte roller? Er det når skuespillere agerer en anden end sig selv foran et publikum på et ikke nærmere angivet sted? Eller er det, når nogen får en oplevelse fordi nogle andre gør noget?

Begrebet teater en nok mere flydende end som så. Men én ting er sikkert og det er, at forestillingen Premiere, der kan opleves på Aarhus Teater både byder på overbevisende skuespilpræstationer, god dramatik og masser af intriger.

Tag de flade sko på og gå (i) teater

Premiere er en såkaldt vandreforestilling. Publikum inddeles i mindre grupper, der anført af en guide følger én af forestillingens medvirkende rundt i teatrets baglokaler.
Man vandrer ganske enkelt rundt på teatret fra en scene til den næste. Det giver begrebet “at gå i teater” en hel ny betydning.

De seks skuespillere, Anders Baggesen, Anna-Sofie Fredslund, Anne Plauborg, Inge Sofie Skovbo, Kim Veisgaard og Mikkel Becker Hilgart spiller sig selv. Eller i hvert fald en iscenesat udgave af sig selv.

Anders Baggesen er instruktøren og idémanden til en opsætning af Hvem er bange for Virginia Wolf? De fem sidstnævnte skuespillere er de medvirkende i den fiktive forestilling. Personligt fulgte jeg Baggesens scener og kan derfor kun forholde mig til disse.

Premieres forløb starter med første møde og læseprøve og slutter ved premieren på Stiklingen. Det kan lyde lidt forvirrende, men det er det på ingen måde. Det er bare ganske svært at forklare.

Intimiderende og grænseoverskridende

To gode ord, der beskriver min personlige oplevelse af Premiere. Måske ikke ord man som udgangspunkt vil forbinde med noget positivt, men ikke desto mindre var min samlede oplevelse af Premiere særdeles god.

Anders Baggesen spiller en teaterinstruktør i opløsning. Han har mistet grebet og tilsyneladende også fuldkommen mistet overblikket over sin forestilling.

Han krakelerer langsomt men sikkert foran øjnene på tilskuerne. Men medlidenheden udebliver, for han er også voldsomt usympatisk med udtalte sadistiske tilbøjeligheder.

Der er især én scene, hvor Baggesens voldsomhed udvikler sig parallelt med en temmelig eksplicit seksuel akt. Publikum er meget tæt på. Lokalet er småt. Og det er i den grad grænseoverskridende at sidde der som en anden pervers voyeur og betragte en både intim og privat situation. Og jeg ved fra flere andre publikummer, at de havde lignende oplevelser på deres ture rundt i teatret.

Jeg vil ikke afsløre for meget om forestillingens indhold. Men oplevelsen var interessant! Og det vil sikkert være tilsvarende uanset hvilken af de seks skuespillere, du som publikum sendes med. Det er så afgjort ikke en oplevelse, som du bør gå glip af.

premiere kulturmor teateranmeldelse

Premiere. Manus: Magnus Iuel Berg. Idé og iscenesættelse: Sargun Oshana. Scenografi: Benjamin la Cour. Lyd: Kim Engelbrecht. Medvirkende: Mikkel Becker Hilgart, Anders Baggesen, Kim Veisgaard, Anne Plauborg, Inge Sofie Skovbo og Anna-Sofie Fredslund.

Spiller på Aarhus Teater til 17. juni.

Se mere her.

 

Gentænk teateranmeldelsen

Jeg har set Premiere som et led i projekt Gentænk Kulturjournalistik. Derfor har jeg også lavet lidt forskellige udgaver af anmeldelser og omtaler.

Du kan f.eks. se mine (flotte!!) skitser/tegninger på Instagram lige her. Og inden for de nærmeste dage, kan du også læse både min og de øvrige deltagere i projektets alternative anmeldelser på Aarhus Teaters hjemmeside. Du finder dem lige her.