Forvandlingsfabler
Som syltede agurker på glas eller dyr i formaldehyd ser vi på mennesker i glaskasser. Det er på samme tid frastødende og sært fascinerende.
Der er ikke meget Ovids metamorfoser over forestillingen Morph, som spiller på Scala på Aarhus Teater. Men beskrivelsen forvandlingsfabler passer alligevel ret godt på Morph, der er en både relevant, skræmmende og til tider ganske smuk forestilling.
Der er nøgenhed, affald i bunker og udstilling af den menneskelige natur.
Skrigende, brølende, mumlende – og indimellem talende – bevæger skuespillerne Julie Kunz, Kjartan Hansen, Nanna Cecilie Bang, Kajsa Bohlin og Thomas Bentin sig rundt mellem hinanden, henover hinanden, på hinanden. I og udenfor de mobile glaskasser, der er placeret rundt om i det ellers nøgne scenerum.
Som en anden kakerlak
Især én scene virkede særligt dragende på mig. Kajsa Bohlin fik den mindste glaskube på hovedet. Scenen var stort set mørk, men der var lys i den lille kube. Derefter rykkede hun sig rundt på scenen i absurde bevægelser, der mest af alt førte tankerne hen på Gregor Samsa i Kafkas Forvandlingen, der vågner op en morgen, forvandlet til en stor kakerlak og slet ikke ved, hvordan hans nye krop fungerer.
Som at stå i bro uden brug af hænder og på samme tid udføre glidende bevægelser rundt på gulvet med nakken vredet halvt af led. Kajsa Bohlins kropsstillinger forekom nærmest umulige. Hvilket gjorde scenen desto mere imponerende og absurd.
Gentænk menneskeheden
Kristján Ingimarsson (der både er idémand og instruktør på Morph) agerer kommentator, videnskabsmand og menneskeforsker forestillingen igennem.
I kontrast til de fem (halv)nøgne mennesker iklædt farvestrålende plasticposer, rør og andre affaldslignende genstande er Ingimarsson klædt helt i sort. Jakke, bukser, T-shirt. Nobelt, enkelt. Og i stærk kontrast til de øvrige medvirkende gennem det meste af forestillingen.
Rethink Human Behaviour er forestillingens undertitel. Og det må siges netop at være tilfældet. Nyt syn, nye vinkler på mennesket og dets handlinger. Et mikroforsøg på at gentænke vores opfattelse af menneskeheden.
I forskellige billeder vises alt fra social interageren med champagne og smalltalk til hæmningsløse, dyriske parringsritualer ved hjælp af et langt rør og en orange plastikkegle.
Det er sært. Ingen tvivl om det. Men det er også tankevækkende, måske endda dragende og slutscenen tenderer til det decideret smukke.
Forestillingen er et samarbejde mellem Aarhus Teater og Kristján Ingimarsson Company ifm. kulturhovedstad Aarhus 2017.
Morph spiller på Aarhus Teater frem til 6. maj.
Mere info på teatrets hjemmeside.
Live-tweets fra Morph
Til forestillingen den 18. april eksperimenterede jeg med live-tweets direkte fra tilskuersædet. Det var ikke en udpræget succes. Det er ikke så let både at følge med i forestillingen på scenen og se på den lille skærm foran sig også.
Der kom dog alligevel (temmeligt mange) tweets ud af eksperimentet. Du kan se dem – både mine og de øvrige deltageres – på Aarhus Teaters hjemmeside, hvor du også kan læse en alternativ version af min anmeldelse, som bygger på netop disse tweets.
Se mere om tweets og Gentænk Teateranmeldelsen her.