Hassan Preisler (selv-)iscenesat
En skilsmisse på Aarhus Teater er, til trods for fine musikalske indslag og god energi fra skuespillerne, en forestilling, der aldrig rigtig når ud over scenekanten.
Der er så meget Hassan Preisler på Aarhus Teater lige nu, at du kan svømme i det! Tapetet på scenevæggene er små billeder af Hassan Preisler. Historien handler om Hassan Preisler. Skuespillerne bærer gummimasker, der ligner Hassan Preisler. Og nå ja, så er forestillingen jo netop skrevet af netop skuespiller og forfatter Hassan Preisler med udgangspunkt i hans egen skilsmisse.
En fragmenteret serie af nedslag i Preislers liv før, under og efter skilsmissen. Moqi Simon Trolin har stået for iscenesættelsen og Siggi Óli Pálmason for scenografien.
Musikalitet og illusionsbrud
En skilsmisse indledes med Paul Simon-sangen ”50 Ways to Leave Your Lover” sunget af forestillingens fem skuespillere (Anna Nørh Tolstrup, Kirsti Kærn, Kjartan Hansen, Mathias Flint og Christian Hetland). De fem deler rollerne som Hassan, hans (eks-)kone May, deres datter Sonja, Hassans mor samt flere unavngivne bipersoner.
Scenografien er enkel og forandres konstant gennem forestillingen. Til tider så meget, at det virker forstyrrende på dialogen.
Skuespillerne hopper ikke bare ind og ud af de forskellige roller, men også rundt mellem forestillingens forskellige metalag. Anna Nøhr Tolstrup træder ud af sin rolle som May; ”Jeg er ikke May” siger hun og skaber et illusionsbrud ved at adskille skuespilleren fra rollen. Hvorefter hun beskylder de øvrige skuespillere for kun at være med i forestillingen, fordi den er skrevet af Preisler og de bare vil være med i ”noget smalt og skævt. Ikke noget populistisk som på Store Scene.”
Preisler mod Preisler
Sådan fortsættes stykket igennem. Skuespillerne forsøger at påvirke Preislers tekst. At gøre noget uforudsigeligt og spontant, som Preisler ikke havde regnet ud. Aarhus Teater kalder En skilsmisse for en fiktionsleg. Men hvis intentionen er at lege med teatrets form, fungerer det ikke.
Alle fem skuespillere leverer god energi på scenen, men teksten virker alt for søgt. Det er tydeligt, at det kun er Preisler selv, der foregiver at gå imod Preisler. Og det gør stykket lidt fladt.
Ikke på noget tidspunkt i løbet af forestillingens godt to timer når følelserne ud over scenekanten. Hverken fra de sørgelige, de morsomme eller de skæve indslag.
Ny dansk dramatik kan meget mere end det. Det har Aarhus Teater selv demonstreret bl.a. med Nekrologer i 2012, hvor de fem elever på Dramatikeruddannelsen skrev hver deres enakter (se mere her). Der var grin, gråd og tænders gnidsel. Alt det, der ikke var til En skilsmisse.
Der er rigtig meget Hassan Preisler at finde på Aarhus Teater, men det bliver desværre aldrig hverken rigtig interessant eller nyskabende.
EN SKILSMISSE
Spiller på Aarhus Teater, Studio frem til 4. marts 2017.